هوا و فضا

بررسی اخبار مربوط به حوزه هوا و فضا

هوا و فضا

بررسی اخبار مربوط به حوزه هوا و فضا

  • ۰
  • ۰

انواع موتور جت

در این مطلب به بررسی برخی از انواع موتور جت می پردازیم . 

1 - توربو جت : 

( تصویر از ویکیپدیا ) 

در تصویر بالا اصول کار موتور توربو جت را مشاهده می کنید . همانطور که می بینید هوا ابتدا از ورودی موتور وارد می شود . در اولین مرحله هوا وارد کمپرسور ( فشرده ساز ) می شود . در این قسمت چگالی هوا افزایش می یابد . بعد از این مرحله هوا وارد محفظه احتراق ( اتاق احتراق ) می شود در این جا سوخت به هوای فشرده شده اضافه می شود . سپس در این قسمت هوا و سوخت مشتعل می شوند ، این هوای داغ و پر انرژی به توربین می رسد و باعث چرخش پره های توربین می شود . چرخیدن پره های توربین باعث چرخش شافت وسط موتور می شود ، این شافت به پره های کمپرسور متصل است و باعث چرخش پره های کمپرسور می شود این چرخش حالت مکش در جلوی موتور ایجاد می کند و سیکل دوم را راه اندازی می کند . هوای داغ هم از انتهای موتور خارج می شود و طبق قانون سوم نیوتون با اعمال نیرو به سمت بیرون هواپیما را به سمت جلو می راند که به این نیرو ، نیروی جلو برنده ( تراست )  می گویند . 

توربوفن :

 

( تصویر از ویکیپدیا ) 

همانطور که در تصویر بالا می بینید در ابتدای موتور توربوفن ، فن هایی قرار دارد که کار مکش هوا را انجام می دهند . فرق این موتور با توربوجت در این است که بخشی از هوای وارد شده در موتور از دور بخش های کمپرسور ، محفظه احتراق ، توربین و ... می گذرد (بای پس ) و در انتهای موتور با گاز های خروجی از توربین مخلوط می شود و باعث افزایش تراست موتور می شود . تقریباً اکثر هواپیماهای مسافربری امروزه از این نوع موتور استفاده می کنند . همچنین برخی از هواپیماهای نظامی از موتور توربوفن استفاده می کنند .

3 - رم جت : 

( تصویر از ویکیپدیا )

رم جت ها ساده ترین نوع موتور جت هستند . در این نوع موتور جت هوای ورودی به دلیل سرعت بالا ، خود به خود فشرده می شود . رم جت ها در سرعت صفر کار نمی کنند و هواپیما یا موشک دارای رم جت برای بلند شدن یا شروع حرکت نیاز به کمک پرتابگر هایی مانند هواپیما و ... دارند . بیشترین بازده کار رم جت ها در سرعت های فراصوت حدود 3 ماخ ( 3700 کیلومتر/ساعت )  است و تا سرعت 6 ماخ ( 7400کیلومتر/ساعت ) می تواند عملیات کنند .   

منبع :  

با کمک از سایت ویکیپدیا .  

  • ۹۷/۰۶/۱۱
  • سید رضا سمایی

انواع موتور جت

توربوجت

توربوفن

رم جت

نظرات (۱)

وبلاگ خوبی دارین
پاسخ:
خیلی ممنون . 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی