هوا و فضا

بررسی اخبار مربوط به حوزه هوا و فضا

هوا و فضا

بررسی اخبار مربوط به حوزه هوا و فضا

  • ۰
  • ۱

در این مطلب قصد داریم سطوح کنترلی هواپیما و تاثیرشان در پرواز را معرفی کنیم . 


1 - ایلرون ( شهپر ) : سطوحی که باعث چرخش هواپیما به دور محور طولی هواپیما می شود .  (عکس از ویکیپدیا )

الرون ها نزدیک به انتهای بال قرار دارند و به این صورت حرکت می کنند که با بالا رفتن یکی از آنها ایلرون بال دیگر به سمت پایین می آید . در عکس بالا ایلرون بال راست به سمت پایین است و ایلرون بال چپ بالا است و همانطور که می بینید هواپیما در حال چرخش به سمت راست است . به این حرکت رول می گویند .  

2 - الویتور : سطوحی که باعث حرکت بالا و پایین نوک هواپیما می شوند . 

(عکس از ویکیپدیا ) 

عکس بالا که تصویر دم هواپیمای ایریاس آ 380 است . بر روی دم افقی ( آبی رنگ ) الویتور ها ( elevator ) مشخص هستند . الویتور های دو سمت دم با هم بالا و پایین می روند و با این کار باعث اوج گیری و یا کاهش ارتفاع هواپیما می شوند . به این حرکت پیچ می گویند که دور محور عرض هواپیما انجام می شود .  

3 - رادر : سطوحی که باعث حرکت هواپیما به چپ و یا راست می شوند بدون چرخش . 

در عکس قبلی در دم عمودی هواپیما ( صورتی رنگ ) رادر ( rudder ) مشخص است . با حرکت رادر به چپ و یا راست هواپیما به آن سمت حرکت می کند . به این حرکت یاو می گویند که حول محور عمودی هواپیما انجام می گیرد . 

(تصویر از ویکیپدیا ) 

در تصویر بالا سه حرکت اصلی هواپیما یعنی رول ( Roll ) حول محور افقی ، پیچ ( Pitch ) حول محور عرضی و یاو ( Yaw ) حول محور عمودی نشان داده شده است .

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی